‘ Het is zoeken naar een balans tussen werkgemak en informatieveiligheid’

Door Redactie

5 maart 2020

Naam: Veerle Ultee
Functie: Informatiemanager bij de gemeente Dongen
Relatie met GO opleidingen: Docent Social Media

Veerle Ultee werkt als informatiemanager bij de gemeente Dongen. Daarnaast is ze als zelfstandig adviseur actief op het snijvlak van informatiemanagement, mensen en organisaties. Van zaakgericht werken tot het verzorgen van workshops en van advies over strategisch gebruik van sociale media tot organisatieveranderingen.

Als opleidingen heeft Veerle de Leergang Aankomend Records Manager (LARM, bij VHIC) en de hbo-opleiding Informatiedienstverlening en -Management (IDM) afgerond. Daarna volgde ze nog een Master Business Information Systems aan de Universiteit van Amsterdam.

Iedereen heeft specifieke redenen om zich in het vakgebied van de informatiedienstverlening te begeven. Voor Veerle is dat de grote aantrekkingskracht om organisaties te helpen optimaal te presteren en ervoor te zorgen dat collega’s hun werk met meer plezier en gemak kunnen uitvoeren. Een goede informatievoorziening is daarbij vanzelfsprekend heel belangrijk.

Als informatiemanager zit Veerle boven op de trends en ontwikkelingen. Voor het informatiedomein, en dan specifiek de gemeentelijke wereld, verwacht zij dat de Common Ground-beweging ervoor gaat zorgen dat organisaties op een andere manier gaan kijken naar informatie, applicaties, dataverzamelingen en de daarbij behorende ICToplossingen. Het loskoppelen van de data van applicaties en het ophalen van data bij de bron in plaats van het meerdere malen kopiëren en opslaan, moet zorgen voor flexibiliteit en – uiteindelijk – voor een betere bedrijfsvoering.

Dit komt ook terug in een van de grootste uitdagingen in het informatiebeheer van organisaties. Veerle: ‘We willen met steeds meer informatie steeds meer winst, in de breedste zin van het woord, behalen. Maar in het algemeen is het zoeken naar een balans tussen bijvoorbeeld werkgemak en informatieveiligheid of naar een balans tussen dienstverlening en privacy. Voor informatiebeheerders is het de komende jaren een uitdaging om dit voor iedereen goed voor elkaar te krijgen.’

Onder invloed van de steeds verdergaande digitalisering zijn de veranderingen in benodigde competenties van informatiedienstverleners al merkbaar. Veerle: ‘Het zijn misschien wel clichés, maar je moet de verbinding kunnen maken tussen techniek en de organisatie. Het is daarbij zoeken naar de balans tussen dienstbaar zijn aan het hogere doel van de organisatie en “eigenwijs”, vanuit je eigen expertise en overtuiging, zaken initiëren. Omdat nog niet alle ambtenaren goed om kunnen gaan met informatie, is het daarnaast belangrijk is om je kennis en vaardigheden te kunnen overdragen aan anderen. En dan vooral zaken simpeler maken in plaats van ingewikkelder. Over het algemeen houden we ons niet met rocket science bezig, en je schiet er niets mee op om het wel zo te laten lijken!’

Veerle heeft nog wel wensen die ze graag gerealiseerd zou zien worden. ‘Als ik het binnen mijn organisatie één dag voor het zeggen zou hebben en middelen spelen geen rol? Dan zou ik de bedrijfsvoering nog radicaler digitaliseren. Gewoon het printen van e-mails en het zetten van stempels verbieden. Voor eens en altijd! Ook zou ik iedereen een cursus blind typen aanbieden. En omdat het kan: een glijbaan op het kantoor laten aanleggen. Voor de fun én als efficiënte verplaatsingsmethode. Ten slotte zou ik het verplicht stellen dat iedereen minimaal een halve dag per maand met echte klanten, de burger, werkt.’

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook deze artikelen …