‘Ik vind het leuk om oplossingen te vinden’

Door Redactie

3 maart 2020

Naam: Manon Nout – Clements
Functie: Medewerker informatiebeheer bij DOXsupport
Relatie met GO opleidingen: Student SOD-I (afgerond) en SOD-II

Manon is sinds 2015 actief in het werkveld van de informatiedienstverlening en heeft in die jaren de schoonheid van het vak ruimschoots ontdekt: ‘De diversiteit en de continue verandering! Deze veranderingen vinden plaats via processen, mensen en middelen. Je moet steeds blijven bijsturen en alert zijn op nieuwe ontwikkelingen. Daardoor leer je goed omgaan met de veranderingen.’

Het leukste aan haar werk vindt ze de afwisseling in organisaties en de projecten waar ze bij betrokken is. ‘In de praktijk is geen enkele opdracht hetzelfde. Je leert zowel veel verschillende mensen als een diversiteit aan bedrijven kennen. Dit past goed bij mijn persoonlijkheid. Ik ben leergierig en onderzoekend ingesteld en vind het leuk om oplossingen te vinden!’

‘Zo ben ik bijvoorbeeld altijd trots als ik heb meegewerkt aan een succesvolle implementatie van een zaaksysteem. Dat kan in verschillende rollen zijn, zoals die van informatiespecialist, functioneel beheerder, ondersteunend aan de ICT, maar ook als luisterend oor voor de gebruikers.’

Wat zijn de uitdagingen voor de toekomst? ‘Technologie speelt nu al een grote rol in ons werk en dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. Voor ons vakgebied is het wel spannend in hoeverre de wet- en regelgeving mee zullen bewegen. Ik voorzie daar nog wel wat conflicten ontstaan.’Een andere uitdaging ligt voor Manon in de factor mens: ‘Het valt in de praktijk niet altijd mee om ervoor zorgen dat mensen in een organisatie meegaan met de nieuwe ontwikkelingen. De veranderingen gaan snel en het is de kunst om iedereen de nieuwe systemen en methodieken te laten omarmen. Dat lukt alleen als je in staat bent om de relatie tussen het informatiedomein en de organisatie goed te houden. Dus niet als een aparte losstaande afdeling fungeren, maar goed in contact staan met de organisatie.’

Heeft Manon tips om medewerkers mee te krijgen? ‘Het begint met luisteren naar de wensen en behoeften over het werkproces. Met die kennis in gedachten leg ik vervolgens de functionaliteitenvan het zaaksysteem uit. Samen kijken we naar de mogelijkheden en de voordelen. Medewerkers gevenvaak aan nadelen te ondervinden, maar met luisteren kun je die nadelen vaak ombuigen in een positief aspect. Bijvoorbeeld door te wijzen op de betere toegang tot informatie.’

Manon ziet dan ook de belangrijkste competenties van informatiespecialisten verschuiven van inhoudelijk naar meer interpersoonlijke vaardigheden. ‘Als informatiespecialist moet je zelfgoed kunnen omgaan met veranderingen én in staat zijn de organisatie mee te nemen in het veranderproces. Je moet zichtbaar zijn en een goede relatie met de gebruikers opbouwen.Ook dien je als informatiespecialist duidelijk te kunnen maken wat je werkzaamheden inhouden en wat het de organisatie oplevert. En zorg ervoor dat je bij nieuwe projecten niet wordt “overgeslagen”.’

In het verlengde hiervan ligt er nog een wens van Manon: ‘Als ik het voor een dag voor het zeggen zou hebben, zou ik het informatiebeheer voor iedereen zichtbaar maken. Zodat eenieder weet wat erbij komt kijken om informatie toegankelijk te maken, met welke wet- en regelgeving we te maken hebben, wat ons vak inhoudt en waarom bij verandering altijd gekeken moet worden naar de invloed van informatie(beheer) op het gehele proces.’

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook deze artikelen …

Hedendaags ambacht!

Hedendaags ambacht!

Naam: Judith Antonides Functie: Medior medewerker Documentbeheer bij de Gemeente Groningen (Doc Info) Relatie met GO...